טיפים כלליים לטיולים, ובעיקר לחיים- חלק א

יש לא מעט סיפורים על אנשים שהחליטו יום אחד לעזוב את כל החיים הטובים שלהם מאחור, למכור את כל רכושם, ופשוט לצאת למסע ברחבי העולם עם כרטיס לכיוון אחד.

אספנו את הטיפים הכי טובים מהמטיילים האמיצים, והכנו עבורכם רשימה שכדאי לאמץ גם בשגרת היומיום שלנו.

1. התאזרו בסבלנות
לא תתעקשו על דברים שאתם לא יכולים לשלוט בהם. החיים קצרים מדי בשביל לכעוס ולהתעצבן כל הזמן. פספסת את האוטובוס שלך? אל דאגה, יהיה עוד אחד. אזל הכסף בכספומט? מצוין! צא לנסיעה לא מתוכננת ותחקור את העיר הסמוכה. לפעמים אפשר להתחרפן בלי סיבה. פשוט תקחו נשימה עמוקה ותזכירו לעצמכם שזה יכול להיות יותר גרוע.

2. תתעוררו מוקדם
קומו עם הזריחה ותקבלו את האטרקציות הטובות ביותר אך ורק לעצמכם תוך הימנעות מההמון. זה גם זמן קסום לצלם תמונות בגלל האור המפוזר והרך, ובדרך כלל קל יותר לתקשר עם המקומיים. אזורים קשים יותר הם לרוב פחות מסוכנים בבוקר. אנשים חרוצים וישרים מתעוררים מוקדם; גנבים, רמאים, ופושעים מעדיפים להמשיך לישון.

3. תצחקו על עצמכם
הרבה פעמים אנחנו נראים כמו טפשים בעת נסיעה למקומות חדשים. במקום להיות נבוכים, תצחקו על עצמכם. אל תפחדו לפשל, ואל תיקחו את החיים כל כך ברצינות. אם אוטובוס שלם של גוואטמלים צוחק בהנאה כשאתם נאלצים לעצור את האוטובוס כדי להשתין בצד הדרך, תחזרו חזרה וצחקו יחד איתם. זה יעניק לכם חברים חדשים לשארית הנסיעה.

4. החביאו מזומנים ליתר ביטחון
כסף מזומן הוא המלך ברחבי העולם. כדי לכסות את התחת שלכם במקרה חירום, יש להחביא קצת כסף בכמה מקומות שונים. אנו ממליצים להחביא לפחות כמה מאות דולרים. אם תאבדו את הארנק, כרטיס האשראי שלכם הפסיק לעבוד, או בכספומטים יאזל כסף, אתם תהיו שמחים שעשיתם זאת. חלק ממקומות המחבוא האהובים עלינו כוללים גרביים, בתוך הנעליים, בתיק קוסמטיקה, מסביב למסגרת של תיק גב, או אפילו בתוך טלאי שנתפר בתיק.

 

5. תפגשו אנשים  מקומיים

תעשו את זה כטריק על מנת להימנע מנוסעים אחרים מדי פעם, והתחילו שיחות עם אנשים מקומיים. אנגלית בסיסית מדוברת בצורה נרחבת ברחבי העולם, כך שזה יותר קל לתקשר איתם ממה שנדמה, במיוחד כשמשלבים תנועות ידיים ושפת גוף. תלמדו מאלו שחיים במדינה בה אתם מבקרים. אנשים יכולים להעשיר את המסעות שלך יותר ממה שנופים יכולים.

6. תארזו צעיף
חתיכה פשוטה כזו של בד כותנה היא אחד האביזרים השימושיים ביותר בנסיעות שלי עם אפשרויות מעשיות רבות ושונות. זה נהדר להגנה מפני שמש, מגבת מאולתרת, מתקן לנשיאת דברים, מסכת עיניים, ועוד.

7. התבוננו בחיי היומיום
אם אתם באמת רוצים לקבל את תחושת הדופק של המקום, אנו ממליצים לבלות כמה שעות עם עצמכם בישיבה בפארק או בפינת רחוב תוססת ורק לצפות בחיי היום יום המתרחשים מולכם. האטו את המחשבות ושימו לב לפרטים סביבכם. הריחות, הצבעים, האינטראקציות האנושיות, והצלילים. זה סוג של מדיטציה – ואתם תראו דברים שאף פעם לא שמתם לב אליהם קודם לכן.

8. תגבו את הכל
אם המחשב הנייד שלכם ייגנב, כאשר רוב המסמכים החשובים שלכם ותמונות מהטיול עליו, גיבוי המידע יכול להציל את הטיול שלכם. שמרו שני עותקים, דיגיטליים ופיזיים, של הדרכון, ויזות, רישיון נהיגה, תעודת לידה, מסמכי ביטוח ומספרי טלפון חשובים שמוכנים לשליפה במקרה חירום. כדאי לגבות את הקבצים והתמונות שלכם בכונן קשיח חיצוני, כמו גם באינטרנט עם תוכנה כמו Backblaze.

9. צלמו המון תמונות
אתם הולכים לראות את המקומות האלה ולפגוש את האנשים האלה רק פעם אחת בחיים. זכרו אותם לנצח עם הרבה תמונות. אל תדאגו להיראות כמו "תיירים". האם אתם מטיילים כדי להיראות מגניבים? לאף אחד לא אכפת. תמונות נהדרות הן המזכרת האולטימטיבית. הן לא עולות כסף, קל לשתף אותן עם אחרים, והן לא תופסות מקום בתיק שלכם. רק זכרו שברגע שהשגתם את התמונה הטובה שרציתם, כדאי לצאת ממאחורי העדשה וליהנות מהנוף.

10. תמיד יש דרך
שום דבר אינו בלתי אפשרי. אם אתם מתקשים ללכת לאנשהו או לעשות משהו, לא לוותר. אתם פשוט לא מצאתם את הפתרון הטוב ביותר או פגשתם את האדם הנכון עדיין. אל תקשיבו למי שאומר שזה לא יכול להיעשות. ההתמדה משתלמת.

11. חייכו ותגידו שלום
מתקשים באינטראקציה עם המקומיים? האם אנשים נראים לא ידידותיים? אולי זה בשפת הגוף שלכם. אחד הטיפים הכי טובים שלנו הוא ליצור קשר עין ולחייך כשאתם חולפים על פני מישהו. אם הם מחייכים בחזרה, תגידו שלום בשפה המקומית. זוהי דרך מהירה ליצור חברים חדשים. אתם לא יכולים לצפות שכולם יסתובבו כל הזמן עם חיוך טיפשי גדול מרוח על פניהם. זה התפקיד שלכם. בדרך כלל כל מה שנדרש הוא ליזום קשר והם יפתחו.

12. בזבזו קצת יותר
אנחנו מעריצים של תקציב נסיעות מוגבל, משום שהוא מאפשר לנו לנסוע יותר ולמעשה לחוות יותר מהעולם המרתק בו אנו חיים ולא לבזבז כסף על דברים שאנחנו לא צריכים. אתם יכולים לנסוע למקומות רבים עבור 100 ש"ח ליום ללא בעיות. עם זאת, לחיות על הקשקש נהיה מעצבן לאחר זמן מה. זה נחמד (ובריא) לחרוג מהתקציב מדי פעם. להזמין כמה ימים במלון נחמד, לאכול בחוץ במסעדה מפוארת, או לבלות לילה פרוע בעיר.

13. שמרו על ראש פתוח
אל תשפטו את אורח החיים של אחרים אם הם שונים משלכם. הקשיבו לדעות שאינכם מסכימים איתן. זה יהיר מצידכם להניח שהדעות שלכם נכונות ואנשים אחרים טועים. תרגלו אמפתיה ושימו את עצמכם בנעליים של מישהו אחר. אמצו אפשרויות שונות, הזדמנויות, אנשים, הצעות ותחומי עניין. שאלו שאלות. אתם עלולים להיות מופתעים ממה שתלמדו אחד מהשני.

14. נסו "גלישת ספות"
Couchsurfing.org היא קהילה מקוונת גדולה של נוסעים שעושים חילופי חדרים או ספות עם אנשים זרים ללא תשלום. אם אתם באמת רוצים לחוות את הארץ ואנשיה, לישון אצל מקומי זו הדרך לעשות זאת. ישנם מיליונים של גולשי ספות ברחבי העולם שמוכנים לארח אתכם ולספק המלצות. זה כיף וגם ובטוח.

15. התנדבו מדי פעם
נסו להתרגל ולהתנדב בחלק מזמן הנסיעה שלכם ותרמו מהזמן שלכם לפרויקטים כדאיים. לא רק שזה חוויה מתגמלת מאוד, גם לעתים קרובות תלמדו יותר על הארץ ואנשיה ובו בעת תקבלו חברים חדשים. יש אתר נהדר שנקרא Grassroots Volunteering שבו אתם יכולים לחפש את הזדמנויות ההתנדבות המומלצות ביותר ברחבי העולם.

16. ארזו אטמי אוזניים
עמעמו את הקולות של בכי תינוקות, אוסטרלים שיכורים, כלבים נובחים, צפירות מכוניות, סקס במעונות, אנשי מכירות, ועוד. אטמי אוזניים הם החברים הטובים ביותר של מטייל.

17. אל תפחדו
העולם הוא לא מסוכן כמו שהתקשורת עושה אותו. פקחו עין על מצבים מפוקפקים, אבל לא כדאי לתת לזה להיות המוקד של כל הנסיעה שלכם. השתמשו בשכל הישר ואתם תהיו בסדר. רוב האנשים הם ידידותיים, אמינים, נדיבים, ומוכנים לעזור לכם. זה נכון גם לגבי נשים. פגשנו הרבה נשים מטיילות מנוסות שיסכימו.

18. לכו לאיבוד בכוונה
אם אתם רוצה לראות את החלקים של העיר שבה אנשים מקומיים חיים ועובדים, אתם צריכים ללכת לבקר אותם. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא ברגל – בלי לדעת לאן אתם הולכים. רשמו את השם של המלון שלכם, כך שתוכלו לתפוס מונית חזרה במידת צורך, ואז פשוט בחרו כיוון והתחילו ללכת. אל תדאגו יותר מדי לגבי כניסה לשכונות מסוכנות משום שהמקומיים בדרך כלל יזהירו אתכם לפני שתגיעו יותר מדי רחוק.

19. תאכלו מזון מקומי
חושבים שאתם כבר יודעים מה טעמו של אוכל מקסיקני? סביר להניח שאתם טועים. מומלץ לטעום קצת מכל דבר בעת הנסיעה, במיוחד אם אין לכם מושג מה זה. תבקשו המלצות מאנשים מקומיים. תאכלו אוכל מדוכני רחוב עם תורים גדולים. אל תפחדו לחלות כתוצאה מאוכל.

20. תגידו כן לעתים קרובות
תהיו אימפולסיביים ואמרו כן כאשר מישהו באופן אקראי מזמין אתכם לפגוש את המשפחה שלהם, לנסות פעילות חדשה, או לחקור מקום שלא ידעתם על קיומו. אלה מצבים בלתי צפויים ובלתי מתוכננים והם שמוסיפים תבלינים לנסיעות שלכם ותמיד יהפכו לסיפורים הטובים ביותר בהמשך. קבלו את טוב לבם של זרים בעת הנסיעה – ויהיו לכם שפע של הזדמנויות לעשות זאת.

21. האטו
נא לא לנסות לדחוס 6 מדינות ב-6 שבועות של טיול. אתם תפספסו הרבה אם תבלו רק יום אחד בעיר או עיירה. כל הדברים טובים קורים כאשר אתם באמת לוקחים את הזמן כדי לחקור את האזור. אז אתם נפתחים לפעילויות שאינן נמצאות במדריך למטייל שלכם ופוגשים אנשים שמשתוקקים להראות לכם את האיזור. תבלו יותר זמן בפחות מקומות כדי לקבל הנאה מקסימלית.

22. כתבו יומן קטן
אם הזיכרון שלכם לפרטים מבאס, אתם תתחרטו שלא ניהלתם יומן עם יציאתכם למסע. מידע כמו שמות של אנשים שפגשתם, שיחות שהיו לכם, רגשות על חוויה חדשה, או איזה ריח יש לעיר מסוימת. אם אי פעם תרצו לכתוב על המסעות שלכם, פרטים אלו יהיו שימושיים מאוד.

23. תפרצו את אזור הנוחות שלכם
אתגרו את עצמכם לנסות דברים שבדרך כלל גורמים לכם חרדה. ככל שתעשו את זה יותר, כך החרדה תדעך. לא מטיילים ברגל בדרך כלל? צאו יותר לטרקים. מתקשים לדבר עם זרים? דברו עם כולם. יש לכם פחד מאוכל מוזר? תאכלו את הדבר המוזר ביותר שתוכלו למצוא. הסיבה שזה עובד כל כך טוב בזמן הנסיעה היא כי שהכל כבר כל כך שונה, אז מה זה עוד ניסיון חדש / לא נוח נוסף?

24. אל תתכננו יותר מדי
כאשר מטיילים שואלים כמה ימים הם צריכים להשקיע במדינה או עיר מסוימת, זה סימן לא טוב. האמת היא שאין לנו מושג ממה אתם נהנים או את מי תפגשו. לפעמים ישנה מחשבה שאפשר לטייל בכל ניקרגואה בשבוע-שבועיים, אבל בסוף להישאר שם 4 חודשים. העצה שלנו היא לבחור נקודת התחלה, כמה פעילויות חובה, ונקודת סיום (ואפשר גם לא). ואז פשוט לתת ליקום לקבוע את כל השאר.

25. ארזו מעט דברים
אתם לא צריכים חצי מהציוד שאתם אורזים כדי לנסוע לכל מקום. כולנו עשינו את זה. זוהי זכות נרכשת של מטיילים שהופכים לאט לאט יותר טובים באריזה מועטה. כנווד במשרה מלאה, כל מה שאתם צריכים אמור להספיק בתוך תיק הגב שלכם. אם אתם לא בטוחים לגבי אריזה של משהו, אתם כנראה לא צריכים את זה. אפשר גם לקנות את רוב הדברים במדינת היעד, אם אתם מגלים שאתם כן צריכים אותם.

26. האזינו לפודקאסטים
פודקאסטים הם דבר מדהים. זה כמו ליצור תחנת רדיו אישית משלכם שמתמלאת במופעים ומוסיקה שתמיד תרצו להקשיב להם. בטח תופתעו לגלות שתמתינו בציפייה לנסיעה של 10 שעות באוטובוס, כי עם פודקאסטים, זה אפשרי (טוב, כל עוד המושבים נוחים). הזמן יטוס לכם בזמן שתקשיבו לסיפורים מדהימים, מוסיקה מהנה, או ראיונות עם מומחים.

27. התייחסו טוב לגופכם
נסיעות יכולות להוציא את הגוף שלכם מכלל שליטה. כאשר אתם נעים ממקום למקום זה קשה לשמור על שגרת אימון, ורבים מאיתנו מתרשלים בזה. או שאנחנו לא ישנים מספיק. או שאנו אוכלים עוגות רבות מדי. זכרו להיות נחמדים לגוף שלכם. תשנו מספיק זמן, תשתו הרבה מים, תאכלו בריא, השתמשו בקרם הגנה, ועשו פעילות גופנית לעתים קרובות. וכן, תעשו שימוש בחוט דנטלי מדי פעם.

28. שמרו על קשר
זכרו להתקשר למשפחה ולחברים שלכם מעת לעת. אולי תפתיעו אותם ותלכו על האסכולה הישנה על ידי שליחת גלויה. אין בדידות בטיולים, אפילו רחוק מזה. אתם כל הזמן פוגשים אנשים אחרים. אבל רבים מהקשרים האלה חולפים. אז שמירה על חיבור חזק עם האנשים שמכירים אתכם הכי טוב היא חשובה.

29. תרדו מהשביל המוכר
נכון שזו קלישאה, אבל עדיין כדאי לנסות את זה. חפשו מקומות מעניינים ויוצאי דופן שלא מגיעים אליהם הרבה תיירים. חוויות מסע בלתי נשכחות יכולות לקרות בתחומים שהם לא קלים לביקור. בוודאי שמומלץ לבקר באתרים הפופולריים, אבל אל תפסלו מקומות אחרים רק בגלל שהם לא על השביל התיירותי. יחד עם זאת, תפנימו שרק בגלל שאזור הוא מרוחק או מסוכן לא אומר בהכרח שתקבלו שם חוויות שמשנות חיים.

30. תטיילו יותר
כששומעים על אדם שעזב הכל ויצא למסע בעולם, הרבה אנשים נוטים להגיד "איזה בר מזל הוא" בזמן שהם עסוקים בלמצוא תירוצים למה הם לא יכולים לנסוע. זה יקר מדי. הם לא יכולים לקבל חופשה מהעבודה. מי יאכיל את חיות המחמד שלהם? כאשר מציעים להם פתרונות ל"בעיות" האלה, הם עדיין לא נוקטים בפעולה. למה? בגלל שהם לעתים קרובות מסתתרים מאחורי הסיבה האמיתית: הם מפחדים.

 

למידע נוסף:

צימרים בעין יהב

צימרים בחצבה 

 

 

קרדיט תמונה: אתר Actualizing Self